Artikel om tanker

Artikel om tanker

Artikel om tanker 150 150 Lisbeth

Tanker eller tapper dine tanker?

 

Hver 7. dansker føler sig stresset. Der er ofte flere årsager til stressen, som findes i arbejde, privatliv og vores tanker. Faktisk er cirka 50% af årsagerne til stress, det vi tænker.

Ved at arbejde med vores tanker kan vi mindske en del af den stress, vi oplever som belastende.

 

Tankemylder

Mange der oplever stress fortæller, at de har tankemylder mange timer om dagen (og natten).

Stress opstår, når hverdagen ikke er, som vi synes, den skal være. Vi påvirkes fra mange vinkler hver dag: chef/kolleger/jobcenter/skole, familie, venner, naboer, tv, sociale medier, reklamer osv.

 

Uanset om vi er i job eller ej, har vi en chef – en indre chef. Denne er med os altid – 24/7 og kender os ualmindelig godt og har gjort det altid. Den indre chef fortæller os, hvad vi skal og bør og han/hun vurderer os hele tiden.

Mange af os bruger meget energi på at tænke over, hvad vi skal/bør/kunne have gjort, hvad andre tænker, om det vi gør/har er godt nok, om andre gør det vi synes de skal/bør osv. De tanker tapper os for energi.

 

Psykologerne Adrian Wells og Pia Callesen har dokumenteret, at måden vi håndterer vores tanker på har indflydelse på om vi udvikler psykiske lidelser. Wells siger, at man ikke kan overvinde et overtænkningsproblem ved at tænke mere eller tænke ”rigtigt” (rationelt, fornuftigt, positivt) – kun ved at tænke mindre. (Callesen, 2017)

Sociolog Anette Prehn taler om, at vi går på de stier, hvor hjernens lommelygte lyser. (Prehn, 2015)

 

Stress er ikke en psykisk lidelse, men måden vi håndterer vores tanker på har afgørende betydning for, hvor meget tankerne får lov at fylde i vores hoved – og hvordan vi oplever de krav, der stilles og dermed om tankerne er med til, at vi oplever stress.

 

Slip tankerne og få mere energi

Hvis du vil forebygge/slippe stress, er det nødvendigt at lære at slippe de tanker, der dræner dig for energi.

Det kan læres på mange måder – nogle virker for den ene person, andre måder virker for en anden. Her er et par eksempler:

  • Anerkend at din indre chef er der, men lad ham/hende holde fri ind i mellem. Når han/hun kommer med formaninger, så tak for opmærksomheden, men fortæl at du vælger selv. Så bliver chefen mildere med tiden😉
  • Meditation, mindfulness og yoga er også gode redskaber til at slippe tankerne, være tilstede i nuet og få god energi med videre.
  • Nogle tanker er gode at skrive ned, så de ikke fylder i hovedet. Fx aftaler, indkøbsseddel og gode ideer. Det kan også være tanker som tager din energi, men som bliver ved at ”poppe op”. Hvis du skriver dem ned, så spørg samtidig dig selv om, hvorfor de kommer og hvad du vil bruge den til. Hvis du ikke har noget godt at bruge dem til, så aftal med dig selv at slippe dem (nu).
  • Tanketid er en tid man afsætter til de tanker, der tapper en for energi. Aftal med dig selv, hvornår du vil bruge tid på de tanker. Hvis der kommer tanker uden for dette tidsrum, så anerkend at de er der men sig til dig selv at du først vil bruge tid på det i tanketiden. Du behøver ikke at skrive tanken ned, for hvis det er vigtigt nok kommer den igen.

 

Træd nye stier

I vores hjerne er der et net af stier. Impulserne i hjernen tager helst de kendte stier – det er lettere at køre på asfalteret vej end i terræn. Det er derfor, det er så svært at ændre vaner, for så skal der laves nye stier/veje. I hjernen er det som i naturen, at stierne bliver hurtigt tydelige, hvis vi går samme sted hver gang. Derfor føles de problemer/tanker, der får opmærksomhed hele tiden, også større.

Vi kan håndtere vores tanker ved at lade være med at gå på de ”gamle stier”, men træde nogle nye.

Det er blandt andet det vi arbejder med i stresscoaching-forløb.

 

Nysgerrig efter mere?

Jeg glæder mig til at dele mere af min viden og erfaringer med dig.

Hvis du ikke kan vente eller har lyst til mere, er du velkommen til at kontakte mig for et foredrag på en arbejdsplads, forening eller uddannelse.

Hvis du har brug for en snak om din egen situation er du velkommen til at kontakte mig helt uforpligtende eller med henblik på stresscoaching, som er et 1-1 samtale forløb, hvor du får redskaber specielt til at hjælpe dig.

Du kan kontakte mig  her.

 

Pas rigtigt godt på dig selv og hav en god dag.

 

Med venlig hilsen

Lisbeth Windeballe Rasmussen

Certificeret stresscoach og sygeplejerske

Tlf.: 24267971

Mail: lwr@will2move.dk

Web: https://will2move.dk/

 

Referencer

Callesen, P. (2017). Lev mere tænk mindre. København: Politikkens forlag.

Prehn, A. (2015). Hjernesmarte børn. København: People´sPress.

 

 

Leave a Reply