6 råd til en fredelig jul

6 råd til en fredelig jul

6 råd til en fredelig jul 150 150 Lisbeth

6 råd til en fredelig jul

 

Julen er hjerternes fest og for mange den travleste måned. Julen er for de fleste traditioner og forventninger. Vi husker barndommens forventningens glæde og hyggen. De følelser husker vores hjerne og forventningens glæde bliver vendt til frustration og måske skuffelser, når vi pisker rundt for at få alle forventningerne indfriet og for ikke at skuffe andre.

 

Traditioner stammer måske generationer tilbage. Traditioner gør os trygge, fordi vi ved hvad der skal ske. Men traditioner skal tilpasses, det liv vi lever, så de ikke bliver ”for meget” og giver os nogle uhensigtsmæssige følelser: for mange opgaver/for lidt tid, dårlig samvittighed, oplevelse af ikke at gøre ting godt nok, oplevelse af ikke at slå til.

 

Ligeledes skal vores forventninger tilpasses og afstemmes. Både forventningerne til os selv og forventningerne til familien. Vi lever i en verden, hvor vi påvirkes af sociale medier, reklamer og dem vi omgås. Der kan være en tendens til, at vi for hver jul lige vil gøre det lidt bedre end sidste år, for at nærme sig en perfekt jul. Det kan være gaver, pynt, mad, småkager, konfekten eller julearrangementer.

 

Jeg vil vove den påstand, at din jul bliver mere vellykket, hvis du følger nedenstående 5 råd:

  1. Deadlines på job – nogle har en forventning til at de selv (og andre) skal nå alle opgaver inden jul, hvilket gør de presser sig selv for hårdt. Lav i stedet et overblik over de opgaver du har og prioritér dem. Nogle opgaver skal laves før jul, andre kan vente og andre igen er måske ikke dine eller helt uvæsentlige for virksomheden. Når du har prioriteret, så beslut dig for hvornår du realistisk gør hvad og sæt af til det uforudsete. Husk også tid planlæg tid til en langsom start efter ferien.
  2. Traditioner – tag en snak i familien om hvilke traditioner i har – og hvilke der eventuelt skal justeres, så i kun beholder dem, der giver jer værdi.
  3. Gaverne – hold gavebudgettet i ro. Husk børnenes sedler er ØNSKEsedler og ikke bestillingssedler. Børns (eller voksnes) tilfredshed stiger ikke i takt med prisen på gaver stiger. Tvært i mod ”mere vil have mere”, så du risikerer forventningerne skrues op og de i stedet bliver skuffede. Beslut dig for hvor din grænse er og vær tydelig om det.
  4. Julemaden – hjemmebagt eller hjemmebragt. Førhen kogte, syltede og bagte man i flere dage fordi man skulle have forråd til vinteren og fordi man ikke har de muligheder, der er i dag. Overvej hvad der er vigtigt for dig og din familie. Skal der være 4 slags hjemmebagte småkager – eller kan I nøjes med 1-2 (og skal de hjemmebages eller købes færdige?) – selv julemiddagen kan hentes.
  5. Hygge og huller – prioriter tiden til nærvær og hygge med dine nærmeste. Det er dét vi husker og ofte det, der forsømmes i den travle hverdag. Sørg for at der ikke er aftaler alle dagene i juleferien. Snak om jeres forventninger til hinanden og vis hensyn. Lav noget sammen som er dejligt for hele familien. Og giv plads til alenetid, hvor I kan gøre noget hver for sig. Overvej hvor mange arrangementer du siger ja til – der er jo også dage i det nye år, hvor man kan tage på besøg.
  6. Lav en plan – skriv det ned, som du har besluttet dig for at gøre og fordel opgaverne på de enkelte dage. Bed familien eller andre om hjælp – nogle ting er hyggeligere at lave sammen.
    Og husk at overholde dine kompromisser😉

 

Jeg glæder mig til at dele mere af min viden og erfaringer med dig gennem nyhedsbrevene.

Hvis du ikke kan vente eller har lyst til mere, er du velkommen til at kontakte mig for et foredrag på en arbejdsplads, forening eller uddannelse.

Hvis du har brug for en snak om din egen situation, er du velkommen til at kontakte mig helt uforpligtende eller med henblik på stresscoaching, som er et 1-1 samtale forløb, hvor du får redskaber specielt til at hjælpe dig.

Du kan kontakte mig  her.

 

Pas rigtigt godt på dig selv og hav en rigtig glædelig jul.

 

Med venlig hilsen

Lisbeth Windeballe Rasmussen

Certificeret stresscoach og sygeplejerske

Tlf.: 24267971

Mail: lwr@will2move.dk

Web: https://will2move.dk/

Leave a Reply